Programma: 6. Onderwijs, sport en welzijn | |||||||
Bedragen x € 1.000,- | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties per taakveld | |||||||
4.1 Openbaar basisonderwijs | 73 | 73 | 73 | 73 | |||
4.2 Onderwijshuisvesting | -1 | -14 | 36 | 36 | |||
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -11 | -23 | -23 | -23 | |||
5.1 Sportbeleid en activering | |||||||
5.2 Sportaccommodaties | 52 | 60 | 62 | 62 | |||
5.3 Cult.presentatie, -productie en -partic. | 4 | 4 | 4 | 4 | |||
5.6 Media | |||||||
Totaal mutaties per programma | 117 | 99 | 152 | 152 |
Analyse van het verschil tussen begroting na wijziging en rekening |
---|
In deze bestuursrapportage ziet u onder de 3e W-vraag meerjarige het financieel effect als onderwerp onder één noemer en op taakveld verantwoord. Dat betekent dat u verschillen kunt aantreffen in de bedragen benoemd onder de taakvelden in het bovenstaande overzicht en de verantwoording per taakveld.
Taakveld 4.1 Openbaar basisonderwijs (structureel nadeel € 73.000)
Het basisonderwijs groeit in Neder-Betuwe. De basisscholen van schoolbesturen VCOG en SSBB hebben te maken met een groeiend aantal leerlingen. De geplande realisatie van basisschool De Bornput in Kesteren is een ander voorbeeld van deze groei. Deze groei vraagt om meer bewegingsonderwijs voor alle leerlingen.
Onze sporthallen en gymzalen zorgen hiervoor en alle krijgen in hun exploitatie een onderwijsbijdrage. Dit is een administratieve interne boeking. Het budget voor het bewegingsonderwijs bijzondere basisscholen is in 2024 niet tussentijds verhoogd. Dat zorgt voor de structurele overschrijding binnen dit taakveld. Dit nadeel dient u in relatie te zien met het structurele voordeel op taakveld 5.2 sportaccommodaties (64.000) en taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting (9.000 kleine verschillen). Daarmee heeft de verwerking een budgettair neutraal effect in deze bestuursrapportage.
Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken (structureel voordeel € 11.000 in 2025, € 23.000 vanaf 2026).
NPO gelden (€ 41.137 incidenteel 2025, budgettair neutraal)
Vanuit het rijk hebben we een aantal jaren geleden middelen uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) ontvangen. Niet besteedde NPO middelen van voorgaande jaren zijn gereserveerd op een derdengeldenrekening. Deze gereserveerde middelen zijn bedoeld voor inzet op het ontwikkelen van o.a. sociaal-emotionele en executieve vaardigheden van jeugdigen binnen de (voor-) schoolomgeving. In 2025 betreft het nog resterende NPO budget €41.137. Dit bedrag mogen we als gemeente nog tot 1 juli 2025 besteden. Eventueel daarna nog resterende middelen worden teruggevorderd door het Rijk. In 2025 zetten we het resterende NPO budget in voor de continuering van de pilot gericht op een goede overgang van voorschool naar het basisonderwijs voor kwetsbare kinderen. En daarnaast zetten we de middelen in voor voorlichtingen op scholen aan ouders over o.a. sociaal emotioneel welbevinden, middelengebruik en veilig omgaan met social media. Dit doen we in samenwerking met het Diaconaal Platform. In totaal onttrekken we daarvoor in 2025 €41.137 uit derdengelden Nationaal Programma Onderwijs ter dekking van deze kosten.
OAB gelden (structureel € 167.707 vanaf 2025, budgettair neutraal)
De subsidiëring van voorschoolse educatie wordt volledig bekostigd vanuit de specifieke rijksmiddelen voor onderwijsachterstandenbeleid en via een decentralisatie-uitkering.
Op 1 oktober 2023 hebben we van het ministerie van OCenW de voorlopige toekenningsbeschikking voor 2025 ontvangen € 1.055.175. Dit is € 167.707 meer dan geraamd.
Leerlingenvervoer (structureel voordeel 11.000 in 2025, 23.000 vanaf 2026)
Per 1 februari 2025 is de afhandeling van aanvragen voor het leerlingenvervoer uitbesteed aan Forseti. Tot aan de uitbesteding voerden we deze taken zelf uit. Daarvoor was formatie beschikbaar. Nu de uitvoering is uitbesteed valt de loonsom van die formatie structureel vrij. Daarmee kunnen zowel de incidentele als de structurele kosten van het uitbesteden gedekt worden. De kosten in het eerste jaar zijn hoger vanwege eenmalige implementatiekosten.
Taakveld 5.2 Sportaccommodaties (structureel nadeel € 15.000)
In de jaarstukken 2024 bent u geïnformeerd over kostenontwikkeling op dit taakveld. Het structurele effect daarvan is verwerkt in deze bestuursrapportage en betreft hieronder genoemde oorzaken.
- Europese aanbesteding schoonmaak in 2024 en gebouwen- en klachtensysteem; € 64.000 nadeel.
- De onderhoudsbijdragen buitensportvelden waren in begroting 2023 en 2024 niet geïndexeerd; € 15.000 nadeel
- Hogere onderwijsbijdrage aan sport als gevolg van meer gebruik van de binnensportaccommodaties; € 64.00 voordeel.
Aanspraak stelpost prijsstijging (structureel nadeel € 59.000)
Op verschillende taakvelden is in deze bestuursrapportage de prijsindexering verwerkt middels aanspraak op de stelpost prijsstijging. Het betreft een bedrag van structureel € 59.000. Dit nadeel dient u in relatie te zien met de vrijval van de stelpost prijsstijging onder taakveld 0.8 overige baten en lasten verderop (programma algemene dekkingsmiddelen).
Actualisatie kapitaallasten (voordeel € 10.000 in 2025, € 22.000 in 2026, nadeel € 31.000 vanaf 2027)
In deze bestuursrapportage is de actualisatie van onze kapitaalgoederen opgenomen die met name voortkomt uit vertraging die gemeld zijn in de jaarstukken 2024 en/of bijstelling van de verwachte uitgaven (rente) vanuit het jaar 2024 en meerjarig.
Overige taakvelden kleine verschillen (structureel voordeel 9.000 in 2025, vanaf 2026 3.000) Kleine verschillen op verschillende taakvelden binnen dit programma laten een nadeel zien en behoeven niet toegelicht te worden.