Programma: 5. WMO, Jeugdzorg en Participatiewet | |||||||
Bedragen x € 1.000,- | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties per taakveld | |||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 4 | 6 | 6 | 6 | |||
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | |||||||
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorziening WMO | |||||||
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorziening Jeugd | |||||||
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorziening Integraal | 7 | 7 | 7 | 7 | |||
6.3 Inkomensregelingen | |||||||
6.4 WSW en beschut werk | |||||||
6.5 Arbeidsparticipatie | |||||||
6.6 Maatwerkvoorziening (WMO) | |||||||
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) | 288 | 288 | 288 | 288 | |||
6.712 Begeleiding (WMO) | 197 | 197 | 197 | 197 | |||
6.713 Dagbesteding (WMO) | 18 | 18 | 18 | 18 | |||
6.714 Overige maatwerkarrangementen (WMO) | |||||||
6.71A Hulp bij huishouden (WMO) | |||||||
6.71C Dagbesteding (WMO) | |||||||
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) | |||||||
6.72A Jeugdhulp begeleiding | |||||||
6.72B Jeugdhulp behandeling | |||||||
6.73A Pleegzorg | |||||||
6.73B Gezinsgericht | |||||||
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig | |||||||
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | |||||||
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | |||||||
6.74C Gesloten plaatsing | |||||||
6.752 Jeugdhulp ambulant Regionaal | 859 | 859 | 859 | 859 | |||
6.753 Jeugdhulp ambulant Landelijk | 34 | 34 | 34 | 34 | |||
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal | 282 | 282 | 282 | 282 | |||
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk | 26 | 26 | 26 | 26 | |||
6.791 PGB WMO | |||||||
6.792 PGB Jeugd | 15 | 15 | 15 | 15 | |||
6.811 Beschermd wonen (WMO) | -339 | -339 | -339 | -339 | |||
6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 339 | 339 | 339 | 339 | |||
6.821 Jeugdbescherming | 27 | 27 | 27 | 27 | |||
6.822 Jeugdreclassering | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
6.91 Coordinatie en beleid WMO | |||||||
6.92 Coordinatie en beleid Jeugd | |||||||
7.1 Volksgezondheid | |||||||
Totaal mutaties per programma | 1.757 | 1.760 | 1.760 | 1.760 |
Analyse van het verschil tussen begroting na wijziging en rekening |
---|
In deze bestuursrapportage ziet u onder de 3e W-vraag meerjarige het financieel effect als onderwerp onder één noemer en op taakveld verantwoord. Dat betekent dat u verschillen kunt aantreffen in de bedragen benoemd onder de taakvelden in het bovenstaande overzicht en de verantwoording per taakveld.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie (structureel nadeel € 2.000 vanaf 2026)
Baten en lasten opvang ontheemden (budgettair neutraal)
Ook in 2025 staan we voor de opdracht te zorgen voor de opvang van Oekraïense ontheemden in gemeentelijke en particuliere opvanglocaties. Voor de opvang van deze Oekraïners worden kosten gemaakt. Deze kosten zijn (nog) niet begroot. Bij het Rijk is een voorschot van € 82.280 aangevraagd voor de te maken kosten voor de particuliere opvang. De hoogte van het gevraagde voorschot is afgestemd op de vergoeding van uitvoeringskosten voor de particuliere opvanglocaties en de te verstrekken leefgelden. Daarnaast is een voorschot van € 2.698.952 aangevraagd voor de te maken kosten voor de gemeentelijke opvanglocaties. De hoogte van het gevraagde voorschot is afgestemd op het aantal gemeentelijke opvangplekken en de te innen eigen bijdrages. Tot slot hebben we nog € 62.969 aangevraagd voor te maken transitiekosten in de opvang in Kesteren. Vooralsnog gaan we er vanuit dat de vergoeding voldoende is ter dekking van de te maken kosten en daarmee budgettair neutraal is.
Overige kleine verschillen binnen dit taakveld structureel nadeel van € 2.000 vanaf 2026, behoeven geen toelichting
Taakveld 6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) (structureel nadeel 118.000)
Aanbesteding huishoudelijke ondersteuning (structureel nadeel 118.000)
In 2024 is er een aanbesteding doorlopen voor huishoudelijke ondersteuning. Om te voldoen aan wettelijke bepalingen, waaronder het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 artikel 5.4 en artikel 17 in de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Neder-Betuwe 2024, is advies opgevraagd over de prijs (het tarief) Huishoudelijke ondersteuning per aanvang van de overeenkomsten per 1 april 2025. Dit heeft erin geresulteerd dat college heeft besloten het geadviseerde tarief voor de uitvoering van de dienst Huishoudelijke ondersteuning per 1 april 2025 vast te stellen op € 39,61 per uur. Dit resulteert in een structureel nadeel van € 118.000.
Het overige verschil van € 170.000 betreft prijsstijgingen en voor de verdere toelichting verwijzen wij u naar de toelichting Aanspraak stelpost prijsstijging (structureel nadeel € 638.000). Er is hier sprake van een bijstelling van de budgetten door prijsstijgingen en een bijstelling van de budgetten door nieuwe aanbesteding. Totaal een bijstelling van de budgetten met € 288.000.
Taakveld 6.811 Beschermd Wonen (structureel voordeel € 339.000)
Nijmegen ontvangt als centrumgemeente de middelen voor Beschermd Wonen van het Rijk. Op basis van hun begroting wordt het overschot verdeeld onder de regiogemeenten, zoals vastgelegd in de dienstverleningsovereenkomst. De regiobegroting voor 2025 moet nog definitief worden vastgesteld door de gemeente Nijmegen. Om die reden wordt de meerjarenraming op basis van de bijgestelde regiobegroting van november 2024 nu verwerkt in de eerste bestuursrapportage van 2025. De meerjarige financiële effecten van de regiobegroting zijn nog niet verwerkt in de gemeentelijke begroting in afwachting van de doordecentralisatie. Om te voorkomen dat de middelen vanuit Nijmegen jaarlijks te laat worden ontvangen en de gemeenteraad niet tijdig kan worden geïnformeerd, is het voornemen om deze middelen voortaan structureel te ramen op basis van de regiobegroting van Nijmegen en de lokale afspraken (budgettair neutraal). De middelen die Neder-Betuwe ontvangt zijn bewust niet geoormerkt, waardoor verantwoording richting de centrumgemeente niet nodig is. Het is echter wél de bedoeling dat deze middelen worden ingezet ten behoeve van de doelgroep. Er zijn lokaal en subregionaal (regio Rivierenland) afspraken gemaakt; hieraan zijn verplichtingen verbonden die worden bekostigd vanuit de middelen die gemeente Neder-Betuwe ontvangt van de centrumgemeente.
De verwachte middelen die de gemeente vanuit de centrumgemeente Nijmegen gaat ontvangen, op basis van de regiobegroting 2025 (nov. 2024) zijn in deze rapportage budgettair neutraal verwerkt. Onder taakveld Beschermd zijn de totale baten verwerkt. De lasten die hiertegenover staan zijn verwerkt onder dit taakveld en onder taakveld 6.812 Maatschappelijke opvang. Het voordeel onder dit taakveld dient u dan ook in relatie te zien met het nadeel onder taakveld 6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang. En heeft daarmee een budgettair neutraal effect in de bestuursrapportage.
Taakveld 6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) (structureel nadeel € 339.000)
Dit nadeel dient u in relatie te zien met het voordeel onder taakveld 6.811 Beschermd Wonen. En heeft daarmee een budgettair neutraal effect in de bestuursrapportage.
Structurele doorwerking jaarstukken 2024 (structureel nadeel € 995.000)
In de jaarstukken 2024 bent u geïnformeerd over de kosten ontwikkeling van de benodigde budget voor een aantal taakvelden onder programma 5. Het structurele effect daarvan ziet u hier verwerkt in deze bestuursrapportage. Na de herziening IV3 bij de begroting 2025 is een aantal taakvelden verdeeld over de verplichte nieuwe taakvelden. Om u inzicht te geven t.o.v. de jaarstukken 2024 ziet u onderstaand een overzicht opgenomen met de betreffende taakvelden in 2024 en 2025:
Taakveld 2025 | Omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Taakveld 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
6.711 | Huishoudelijke hulp (WMO) | 63.500 | 63.500 | 63.500 | 63.500 | 6.71A |
6.712 | Dagbesteding (WMO) | 131.000 | 131.000 | 131.000 | 131.000 | 6.71B |
6.752 | Jeugdhulp ambulant regionaal | 575.000 | 575.000 | 575.000 | 575.000 | 6.72A/B/C en 6.74A/B |
6.753 | Jeugdhulp ambulant landelijk | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 6.74B |
6.762 | Jeugdhulp met verblijf regionaal | 175.000 | 175.000 | 175.000 | 175.000 | 6.73C en 6.74B |
6.763 | Jeugdhulp met verblijf landelijk | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 6.74B |
994.500 | 994.500 | 994.500 | 994.500 |
Aanspraak stelpost prijsstijging (structureel nadeel € 638.000)
Op verschillende taakvelden is in deze bestuursrapportage de prijsindexering verwerkt middels aanspraak op de stelpost prijsstijging. Het betreft een bedrag van structureel € 638.000. Dit nadeel dient u in relatie te zien met de vrijval van de stelpost prijsstijging onder taakveld 0.8 overige baten en lasten verderop (programma algemene dekkingsmiddelen).
Overige taakvelden kleine verschillen (structureel nadeel € 7.000)
Kleine verschillen op verschillende taakvelden binnen dit programma laten een nadeel zien van afgerond € 7.000 en behoeven niet toegelicht te worden.