Ambities
7.1 Neder-Betuwe is financieel krachtig en een duurzaam financieel gezonde gemeente
7.1 Neder-Betuwe is financieel krachtig en een duurzaam financieel gezonde gemeente |
---|
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
---|---|---|
7.1.1 | 7.1.1.1 | continu |
7.1.1.2 | continu | |
7.1.1.3 | continu | |
7.1.1.4 | continu | |
7.1.1.6 We streven naar een verantwoorde en evenwichtige inzet van middel uit de stelpost prijsstijgingen. Creëren stelpost prijsstijgingen voor Verbonden Partijen | 2025 e.v. |
Voortgang ambitie | Kleur | Toelichting voortgang |
---|---|---|
Resultaat | ||
Tijd | ||
Middelen | 7.1.1.1. De financiële positie is voldoende robuust om externe en interne ontwikkelingen op te vangen. 7.1.1.3. We streven naar een weerstandsvermogen dat minimaal voldoende is om de risico’s af te dekken. Dus een weerstandsratio van minimaal 1. |
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
---|---|---|
7.1.2 | 7.1.2.1 | 2023 en verder |
7.1.2.2 | 2023 en verder |
Voortgang ambitie | Kleur | Toelichting voortgang |
---|---|---|
Resultaat | 7.1.2.2 We vormen een groeifonds om initiatieven uit de samenleving mogelijk te maken. In 2024 heeft uw raad ingestemd met het instellen van een Groeifonds Neder Betuwe met drie programmalijnen:
In november 2024 hebben we uw raad middels een raadsinformatiebrief geïnformeerd over het pauzeren van de uitwerking van het Groeifonds Neder-Betuwe totdat er meer duidelijkheid is over de impact van het ombuigingstraject. In maart 2025 zijn de geïnventariseerde ombuigingen/ maatregelen met uw raad besproken. | |
Tijd | zie resultaat | |
Middelen | zie resultaat |
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
---|---|---|
7.1.3 | 7.1.3.1 | continu |
7.1.3.2 | 2025 |
Voortgang ambitie | Kleur | Toelichting voortgang |
---|---|---|
Resultaat | 7.1.3 Voldoende benutten van middelen van hogere overheden en andere instellingen In de Begroting 2022 was het voornemen opgenomen om een subsidie-adviseur in te schakelen, zodat we subsidiemogelijkheden nog effectiever en efficiënter kunnen benutten. In januari 2022 lieten we u weten dat de oplopende werkdruk in de organisatie noopte tot prioriteitstelling. Een van de besluiten was om voorlopig geen subsidioloog te contracteren. Deze situatie is nog steeds aan de orde. | |
Tijd | Zie resultaat. | |
Middelen |
7.2 De ambtelijke organisatie is robuust en toekomstbestendig
7.2 De ambtelijke organisatie is robuust en toekomstbestendig |
---|
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
---|---|---|
De ambtelijke organisatie is berekend op haar taken | We brengen de capaciteit en hoeveelheid werk met elkaar in balans. | continu |
We versterken de kwaliteit van de organisatie nog verder door te investeren in projectmatig en programmatisch werken, verbinding, wendbaarheid, vitaliteit en opleiding/ontwikkeling. | continu | |
Door te blijven investeren in arbeidsmarktbeleid en strategische personeelsplanning versterken we de toekomstbestendigheid van de ambtelijke organisatie. | continu | |
We benutten kansen voor samenwerking in de bedrijfsvoering, als dat de toekomstbestendigheid versterkt. | continu | |
De organisatie maakt gebruik van een flexibele schil van medewerkers voor fluctuerende werkzaamheden en/of voor werk dat zeer specifieke expertise vraagt. | continu |
Voortgang ambitie | Kleur | Toelichting voortgang |
---|---|---|
Resultaat |
| |
Tijd | ||
Middelen | In 2024 is door TwynstraGudde onderzoek gedaan naar de toekomstbestendigheid van onze organisatie. De aanleiding voor dit onderzoek is de groeiende complexiteit van taken, de noodzaak tot integraal werken en de ervaren werkdruk. De analyse is dat de huidige organisatiestructuur niet meer aansluit op de omvang en complexiteit van de opgaven van Neder-Betuwe. TwynstraGudde concludeert dat door deze situatie de realisatie van maatschappelijke opgaven en bestuurlijke ambities onder druk staan. Daarom adviseert TwynstraGudde o.a. de invoering van een directiemodel. Dit model zorgt voor heldere, compacte aansturing, bevordert integraal werken en legt de basis voor duurzame versterking van de organisatie. Cruciaal is dat de nieuwe structuur niet op zichzelf staat, maar juist de noodzakelijke cultuurverandering mogelijk maakt. Het is een middel om aan een professionele, samenwerkende organisatie te bouwen. Alleen met een goed georganiseerde en wendbare ambtelijke organisatie kan de gemeente haar maatschappelijke taken uitvoeren en de ambities van de raad daadwerkelijk realiseren. Het directiemodel levert daarvoor de randvoorwaarden: meer sturingskracht, meer samenhang en meer ruimte voor strategisch handelen. Vanaf 2025 wordt uitvoering gegeven aan de aanbevelingen van TwynstraGudde. |
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
---|---|---|
Een veilige digitale dienstverlening aan inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners wordt ondersteund door een stabiele en robuuste ICT | We zorgen voor moderne, snelle en betrouwbare I&A-voorzieningen, die kunnen meebewegen met veranderende behoeften uit de ambtelijke organisatie en de samenleving. | continu |
We blijven de I&A-voorzieningen optimaliseren, zodat de bestuurlijke processen, organisatieprocessen en de gemeentelijke dienstverlening goed ondersteund worden. | continu | |
Met de inrichting en uitvoering van I&A ondersteunen we de ontwikkeling naar meer transparantie, zodat we nieuwe wetten als de Wet open overheid (Woo), de Wet elektronische publicaties (Wep) en de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) goed kunnen uitvoeren. | continu | |
Informatie van de gemeente en haar inwoners is goed beveiligd; we zorgen ervoor dat persoonsgegevens en andere vertrouwelijke informatie veilig worden ontsloten, verwerkt en bewaard. | continu | |
De kwetsbaarheid van onze systemen voor inbreuk van buitenaf of binnenuit is minimaal; we zorgen voor een adequate back-up and recovery maar ook een goede bewustwording binnen en buiten de organisatie. | continu |
Voortgang ambitie | Kleur | Toelichting voortgang |
---|---|---|
Resultaat | ||
Tijd | ||
Middelen | Zie toelichting 3e W vraag |