Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB, onvoorzien

Ambities

Ambities

7.1 Neder-Betuwe is financieel krachtig en een duurzaam financieel gezonde gemeente

7.1 Neder-Betuwe is financieel krachtig en een duurzaam financieel gezonde gemeente

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

7.1.1
Een goede balans tussen ambities en een structureel gedekte begroting

7.1.1.1
De financiële positie is voldoende robuust om externe en interne ontwikkelingen op te vangen.

continu

7.1.1.2
We streven naar een verantwoorde belastingdruk voor onze inwoners, die bij voorkeur gemiddeld is ten opzichte van andere gemeenten.

continu

7.1.1.3
We streven naar een weerstandsvermogen dat minimaal voldoende is om de risico’s af te dekken; dus een weerstandsratio van minimaal 1.

continu

7.1.1.4
De tarieven voor leges moeten kostendekkend zijn, maar ook logisch en goed uit te leggen.

continu

7.1.1.6 We streven naar een verantwoorde en evenwichtige inzet van middel uit de stelpost prijsstijgingen. Creëren stelpost prijsstijgingen voor Verbonden Partijen

2025 e.v.

Voortgang ambitie

Kleur

Toelichting voortgang

Resultaat

Tijd

Middelen

7.1.1.1. De financiële positie is voldoende robuust om externe en interne ontwikkelingen op te vangen.
De financiële positie is voldoende robuust om externe en interne ontwikkelingen op te kunnen vangen. Wij hebben tot nu toe steeds een structureel sluitende begroting en meerjarenraming vast kunnen stellen. Dit komt steeds meer onder druk te staan en is mede afhankelijk van de bereidheid van het Rijk om de structurele financiële middelen van gemeenten te verhogen tot een omvang die past bij de taken van de gemeenten. Een ander belangrijk uitgangspunt is dat structurele uitgaven structurele dekking hebben. Eenmalige uitgaven dekken we eventueel uit incidentele middelen. Om een financiële positie te behouden die robuust is om externe en interne ontwikkelingen op te kunnen blijven vangen zijn wij bezig met een ombuigingsoperatie.
Deze bestuursrapportage laat een fors nadelig resultaat zien. Het nadelig resultaat betrekken wij bij de ombuigingsoperatie en zullen hierdoor met aanvullende dekkingsmiddelen komen waarmee wij voldoen aan de doelstelling van een robuuste sluitende financiële positie.

7.1.1.3. We streven naar een weerstandsvermogen dat minimaal voldoende is om de risico’s af te dekken. Dus een weerstandsratio van minimaal 1.
Tot nu toe is ons weerstandsvermogen voldoende om de risico's af te dekken. Ons weerstandsratio ligt boven de 1.
Ons weerstandsvermogen is robuust waardoor wij met ons weerstandsvermogen incidentele uitgaven kunnen dekken of dekking geven aan investeringsbudgetten. Met de voorstellen en besluiten die er nu liggen wordt in de komende jaren een forse daling van de weerstandsratio voorzien. Het behouden van voldoende weerstandsvermogen is betrokken bij de ombuigingsoperatie.
In deze bestuursrapportage stellen wij u voor om een per 2027 gevormde bestemmingsreserve van € 10.000.000 weer vrij te laten vallen te guste van de algemene reserve waardoor ons weerstandscapaciteit weer toe neemt.
Ook stellen wij in deze bestuursrapportage voor om de overschot in de bestemmingsreserve Precario ook vrij te laten vallen ten guste van de algemene reserve waardoor ons weerstandscapaciteit weer toe neemt en weer voldoende zal zijn om onze risico's te kunnen afdekken.

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

7.1.2
De opbrengsten van de precarioheffing komen ten goede aan de samenleving

7.1.2.1
Minimaal drie miljoen euro van de precariomiddelen reserveren we voor maatregelen om energielasten van inwoners te verlagen.

2023 en verder

7.1.2.2
We vormen een groeifonds om initiatieven uit de samenleving mogelijk te maken.

2023 en verder

Voortgang ambitie

Kleur

Toelichting voortgang

Resultaat

7.1.2.2 We vormen een groeifonds om initiatieven uit de samenleving mogelijk te maken.

In 2024 heeft uw raad ingestemd met het instellen van een Groeifonds Neder Betuwe met drie programmalijnen:

  • Vitale samenleving;
  • Vitale economie;
  • Vitale leefomgeving, reeds uitgewerkt in een subsidieregeling, klimaatadaptieve maatregelen inwoners.

In november 2024 hebben we uw raad middels een raadsinformatiebrief geïnformeerd over het pauzeren van de uitwerking van het Groeifonds Neder-Betuwe totdat er meer duidelijkheid is over de impact van het ombuigingstraject. In maart 2025 zijn de  geïnventariseerde ombuigingen/ maatregelen met uw raad besproken.
Besluitvorming hierover vindt in deze bestuursrapportage plaats. De middelen die bestemd waren voor het vormen van een groeifonds worden nu in deze bestuursrapportage ingezet ter verbetering van ons weerstandscapaciteit.

Tijd

zie resultaat

Middelen

zie resultaat

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

7.1.3
Voldoende benutten van middelen van hogere overheden en andere instellingen

7.1.3.1
We zetten ons in voor het binnenhalen van subsidiegelden en het doelmatig benutten ervan, zolang de administratieve last daarvan acceptabel is.

continu

7.1.3.2
We onderzoeken of we beter inzichtelijk kunnen maken wat we met de inzet van subsidiegelden hebben bereikt.

2025

Voortgang ambitie

Kleur

Toelichting voortgang

Resultaat

7.1.3 Voldoende benutten van middelen van hogere overheden en andere instellingen

In de Begroting 2022 was het voornemen opgenomen om een subsidie-adviseur in te schakelen, zodat we subsidiemogelijkheden nog effectiever en efficiënter kunnen benutten. In januari 2022 lieten we u weten dat de oplopende werkdruk in de organisatie noopte tot prioriteitstelling. Een van de besluiten was om voorlopig geen subsidioloog te contracteren. Deze situatie is nog steeds aan de orde.

Tijd

Zie resultaat.

Middelen

7.2 De ambtelijke organisatie is robuust en toekomstbestendig

7.2 De ambtelijke organisatie is robuust en toekomstbestendig

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

De ambtelijke organisatie is berekend op haar taken

We brengen de capaciteit en hoeveelheid werk met elkaar in balans.

continu

We versterken de kwaliteit van de organisatie nog verder door te investeren in projectmatig en programmatisch werken, verbinding, wendbaarheid, vitaliteit en opleiding/ontwikkeling.

continu

Door te blijven investeren in arbeidsmarktbeleid en strategische personeelsplanning versterken we de toekomstbestendigheid van de ambtelijke organisatie.

continu

We benutten kansen voor samenwerking in de bedrijfsvoering, als dat de toekomstbestendigheid versterkt.

continu

De organisatie maakt gebruik van een flexibele schil van medewerkers voor fluctuerende werkzaamheden en/of voor werk dat zeer specifieke expertise vraagt.

continu

Voortgang ambitie

Kleur

Toelichting voortgang

Resultaat

 

Tijd

Middelen

In 2024 is door TwynstraGudde onderzoek gedaan naar de toekomstbestendigheid van onze organisatie. De aanleiding voor dit onderzoek is de groeiende complexiteit van taken, de noodzaak tot integraal werken en de ervaren werkdruk. De analyse is dat de huidige organisatiestructuur niet meer aansluit op de omvang en complexiteit van de opgaven van Neder-Betuwe. TwynstraGudde concludeert dat door deze situatie de realisatie van maatschappelijke opgaven en bestuurlijke ambities onder druk staan. Daarom adviseert TwynstraGudde o.a. de invoering van een directiemodel. Dit model zorgt voor heldere, compacte aansturing, bevordert integraal werken en legt de basis voor duurzame versterking van de organisatie. Cruciaal is dat de nieuwe structuur niet op zichzelf staat, maar juist de noodzakelijke cultuurverandering mogelijk maakt. Het is een middel om aan een professionele, samenwerkende organisatie te bouwen. Alleen met een goed georganiseerde en wendbare ambtelijke organisatie kan de gemeente haar maatschappelijke taken uitvoeren en de ambities van de raad daadwerkelijk realiseren. Het directiemodel levert daarvoor de randvoorwaarden: meer sturingskracht, meer samenhang en meer ruimte voor strategisch handelen. Vanaf 2025 wordt uitvoering gegeven aan de aanbevelingen van TwynstraGudde.
Zie toelichting bij 3e W-vraag.

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

Een veilige digitale dienstverlening aan inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners wordt ondersteund door een stabiele en robuuste ICT

We zorgen voor moderne, snelle en betrouwbare I&A-voorzieningen, die kunnen meebewegen met veranderende behoeften uit de ambtelijke organisatie en de samenleving.

continu

We blijven de I&A-voorzieningen optimaliseren, zodat de bestuurlijke processen, organisatieprocessen en de gemeentelijke dienstverlening goed ondersteund worden.

continu

Met de inrichting en uitvoering van I&A ondersteunen we de ontwikkeling naar meer transparantie, zodat we nieuwe wetten als de Wet open overheid (Woo), de Wet elektronische publicaties (Wep) en de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) goed kunnen uitvoeren.

continu

Informatie van de gemeente en haar inwoners is goed beveiligd; we zorgen ervoor dat persoonsgegevens en andere vertrouwelijke informatie veilig worden ontsloten, verwerkt en bewaard.

continu

De kwetsbaarheid van onze systemen voor inbreuk van buitenaf of binnenuit is minimaal; we zorgen voor een adequate back-up and recovery maar ook een goede bewustwording binnen en buiten de organisatie.

continu

Voortgang ambitie

Kleur

Toelichting voortgang

Resultaat

Tijd

Middelen

Zie toelichting 3e W vraag

Deze pagina is gebouwd op 06/04/2025 11:00:54 met de export van 06/04/2025 10:53:17